DE LANGSTE BOUWKEET VAN NEDERLAND

Noem een willekeurig groot bouwproject en de kans is groot dat er huisvesting van BUKO staat. Welke mogelijkheden zijn er op dit gebied en welke eisen stellen bedrijven aan dergelijke tijdelijke huisvesting? Wij spraken met Andreas Zonnenberg van BUKO Bouw & Winkels uit Zaltbommel.

,,De grootste bouwkeet van Nederland wordt momenteel gebouwd bij de sluis van Terneuzen,” vertelt Andreas trots. Hij valt meteen met de deur in huis als we hem vragen naar een bijzonder project. ,,De keet is 12 meter breed, 109 meter lang en heeft twee verdiepingen. Dag in dag uit werken hier circa 200 UTA medewerkers, van inkoop en werkvoorbereiding tot bouwdirectie en koffiejuffrouw. Daarnaast staan er op het bouwterrein nog diverse loodsen en bouwketen voor CAO-personeel met kantines, kleedruimten en sanitair. Het is één van de grootste projecten die we in de afgelopen jaren gebouwd hebben. Maar we zijn ook bijzonder trots op onze huisvesting bij het project Rotterdamsebaan waar de meest duurzame tunnel van de A4 doorgetrokken wordt naar het centrum van Den Haag, de complete tijdelijke huisvesting voor de bouw van een nieuwe hydrocracker voor ExxonMobil in de Botlek, evenals de nieuwe sluis bij IJmuiden waar we alle huisvesting hebben geleverd inclusief het bijzondere ‘SHIP IJmuiden’. Hier hoor en zie je als bezoeker alles over de bouw van de grootste zeesluis ter wereld.”

Instapklaar
Na deze indrukwekkende voorbeelden, is het niet gek dat BUKO Bouw & Winkels de grootste leverancier van Nederland is van huisvesting voor de aannemerij. Van schaftwagen tot materieelcontainer, van variantloods tot compleet bouwkantoor bestaande uit units of een schottenkeet. Pak de top 50 grootste bouwbedrijven in Nederland erbij, en het merendeel is reeds jarenlang klant. Wat waarderen deze grote bouwbedrijven in BUKO? Volgens Andreas is het met name hun no-nonsense mentaliteit, vakkennis en brede assortiment. ,,We zijn snel en betrouwbaar. Niet voor niets doen we dit al ruim vijftig jaar. Een bouwbedrijf hoeft maar te bellen en te zeggen voor hoeveel man tijdelijke huisvesting nodig is en we regelen het. We geven advies over het meest geschikte bouwsysteem, de inrichting en indeling en leveren het kanten-klaar op, klaar voor gebruik, inclusief benodigdheden als stoffering, sanitair, keuken- en kantoorinrichting. Voor dit laatste doen we al jarenlang naar grote tevredenheid zaken met Smit Kantoorinrichting uit Apeldoorn. We doen alles in eigen beheer. Met een team van 125 mannen en vrouwen die al lang samenwerken. En na afloop van het project, wat best enkele jaren later kan zijn, halen wij de gebouwen weer op.”

Duurzaam of traditioneel?
Dergelijke tijdelijke huisvesting moet goed zijn, maar mag niet teveel kosten. Daarom ontwerpt BUKO gebouwen binnen de standaardafmetingen om zo kosten te minimaliseren en efficiënt te kunnen bouwen ,,Ook zien we dat er steeds vaker gekozen wordt voor duurzame opties zoals ledverlichting, elektrische verwarming (middels warmtepomptechniek) en hogere isolatiewaarden. Wij bieden diverse passende financieringsmogelijkheden. Het merendeel van de klanten kiest ervoor om de gebouwen bij ons te huren. Voor grote langdurige projecten bestaat ook de mogelijkheid om een koop met terugkoopgarantie af te sluiten. Aan het eind van het project kopen wij de gebouwen dan gegarandeerd terug. Ook een gebruiksvergoeding voor het hele project komt met regelmaat voor, op deze manier wordt een vast bedrag afgesproken voor het gebruik van de huisvesting voor een bepaalde periode. De laatste jaren zien we een trend dat aannemers hun complete huisvesting outsourcen. Zij kunnen zich dan focussen op het bouwproject en wij verzorgen alle benodigde huisvesting in het hele land. Dit doen we reeds exclusief voor meerdere grote Nederlandse aannemers.”

De hoogte in
Wie denkt dat het plaatsen van een bouwkeet een kwestie is van lossen en klaar, komt bedrogen uit. ,Met name binnenstedelijke bouwprojecten worden steeds complexer. De bouwplaatsen zijn krap en er moet rekening gehouden worden met omwonenden, voetgangers, fietsers en ander voorbijkomend verkeer. ,,We bouwen dan ook steeds vaker de hoogte in. Op een staalconstructie, 3-hoog of boven het het water. Dat vraagt flexibiliteit, goede logistiek en veel aandacht voor de veiligheid en communicatie.”